Friday 13 September 2013

GERMANY 04: School

V prvním zážitkovém článku z Německa jsem v psala o nejzjevnějších rozdílech, a jelikož se můj čtvrtý týden blíží ke konci, rozhodla jsem se udělat větší shrnutí a první téma je:
 Navštěvuji vyšší stupeň gymnázia, neboli Oberstufe, kde jsou třídy rozděleny podle zaměření. Já jsem se rozhodla pro Sprachprofil, zaměřený jazykově. Můžete si ale vybrat zaměření na jakýkoli předmět. Každý pak dostane svůj individuální rozvrh. V naší třídě je nás celkem 26, z toho dvě holky jsou studijně na rok v zahraničí, a jak jsem se bavila s ostatními, je tu zvykem, že přibližně polovina studentů takto studuje. Jsme holčičí třída, kluky máme jen 3.
Ve třídě je to už na první pohled je to jiné, lavice ve všech třídách stojí po obvodu, ne jako u nás v řadách. Zvoní, ale je to spíš gong, stejný jako když jsem chodila do školy v Rakousku. Jenže zvoněním se tady nikdo moc neřídí. Hodina začíná, když učitel přichází do třídy, což bývá různě, někdy dřív, ale většinou později, a končí, když je práce hotová. Dlouho jsem se také musela soustředit, abych se automaticky nepostavila, když učitel přijde do třídy. Hold zvyk je železná košile.
Opravdu mě nadchlo, jak jsou všichni v hodinách aktivní. S tím jsem se u nás nesetkala. Možná je to i tím, že učitelé pokládají jednoduché otázky a žáci se nebojí ptát. Moc se mi líbí, že když někdo něčemu nerozumí, zeptá se a učitel poprosí jiného žáka, aby mu to vysvětlil. Dvě mouchy jednou ranou. U nás všichni, kteří nepochopili, mlčí.
V hodinách se hodně mluví, diskutuje a každý může vyjádřit svůj názor a každá nová perspektiva se cení. Nebo si svoje slohové práce opravujeme navzájem, čímž se učíme hledat chyby, a až poté je můžeme dobrovolně dát ke kontrole učiteli. 
Vztah žáků a učitelů mi připadá přátelštější než u nás, hodiny nejsou tak vážné a učitelé s žáky vtipkují, výjimečně ujede nějaká nadávka ale setkala jsem se i se sarkastickými narážkami, které byly dosti demotivující. Učitel řekl: "Nick je můj nejoblíbenější žák." a jiný zas "to jste tak hloupí, nebo co?" Neumím si to u nás představit.
Mě osobně vadí neustálý hluk, ale možná bych si zvykla. Jelikož nejsou ve třídě všichni stejně staří, někdy je rozdíl i 3 roky, je to dost zvláštní. Dost mi vadí neustálé výbuchy smíchu mladších spolužaček, které učitel ani nijak nenapomíná.

Testů se tu píše o hodně méně. Jednou nebo dvakrát za pololetí se píše Klausur, velká práce, jinak asi dva menší testy. Ústně se nezkouší. Známkování je tu také jiné. Stupnice je od 0 do 15, čím víc, tím líp. A hodnotí se tu přísně i tělocvik, dostávat "jedničky" není běžné.
Hodina trvá 45 minut, ale většinou dvouhodinové bloky, často bez přestávky. Mám ale pocit, že se toho stihne mnohem méně. Hodně se mluví, a skáče od jednoho k druhému, což je pro mě matoucí. Mám ráda, když má učivo pevnou kostru, systém, kterým se můžu řídit. 
Naše rozvrhy jsou "děravé" což se sice může zdát fajn, ale když ve špatném počasí trčíte na školním dvoře dvě hodiny... hrůza. O přestávkách chodíme ven, záchody jsou přes dvůr, čerstvého vzduchu máme, oproti mé české škole dostatek.

A teď kola. Jsou všude, často retro a zdobená kytkami, ale dost hrozně se s nimi zachází. Přijdete ke kolostavu a tam domino z dvaceti kol. Moje je po 4 týdnech celé křivé a zbídačené. Ale hned po příjezdu domů dostane opravu a taky květiny na košík.
Mimo jiné se během mého pobytu zde odehrálo výročí 90 let školy. Všichni žáci byli rozděleni do skupinek, ve kterých připravovali projekty ke dni otevřených dveří. Já skončila ve skupině historického tělocviku, ale bylo snad 60 skupin. Přes keramické mozaiky, taneční vystoupení ve stylu 30. let, pečení tradičních sladkostí až po mód a doplňky 20. let. Byl to pro mě docela zážitek, protože 140 výročí naší školy bylo hodně skromné. Tady hrála kapela, prodávaly se tu bratwursty, preclíky, a celkově to bylo velkolepé se spoustou lidí. Naše vystoupení spočívalo v předvedení historických cviků.

Doufám, že jste se dozvěděli něco nového a že se vám článek líbil. A taky že mi odpustíte, že jsem ho nepřekládala. :) Všechny fotky jsou od Krolling-done, které bych chtěla moc poděkovat.

Těším se na vaše otázky    Ask.fm


No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment ♥